1
01 06 2020
Od kilkunastu dni hotele, restauracje i atrakcje turystyczne w całej Polsce przystosowują się do nowych regulacji i wracają do działalności. Polskie miasta biorące udział w kampanii #CityWillWait już nie czekają, a są gotowe na bezpieczne przyjęcie powracających turystów. Dlatego akcja będzie kontynuowana pod hasłem #CityIsReady #JesteśmyGotowi.
Gotowość
do bezpiecznego przyjmowania turystów i gości oznacza być albo nie być dla
wielu podmiotów branży turystycznej. Ponadto według kwietniowych badań
przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), pomimo
obecnych ograniczeń, 30 procent Polaków planuje w ciągu nadchodzących tygodni
przynajmniej jeden wyjazd o charakterze turystycznym, zawierający nocleg.
Swoje
punkty informacji turystycznej dostosowały do nowych rygorów i otworzyły już
Gdańsk, Warszawa, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Sopot, Poznań, Olsztyn oraz
Toruń. W tym ostatnim pierwsi goście zagraniczni pojawili się 14 maja i pochodzili
z… Meksyku (przebywali w Polsce już od dłuższego czasu).
Dowodzi to
jak istotne jest wsparcie doradcze i promocyjne, którego dostarczają miejskie i
metropolitalne lokalne organizacje turystyczne lub odpowiednie wydziały urzędów
miast. Jedną z inicjatyw z tej kategorii była akcja #CityWillWait. Pozytywny
przekaz i współpraca okazały się kluczem do sukcesu. Każdego dnia w mediach
społecznościowych można było oglądać zdjęcia i filmy z charakterystyczną
kolorową ramką i hashtagiem. Przypominały mieszkańcom i turystom o
najciekawszych miejscach i atrakcjach, które będzie można odwiedzać po
łagodzeniu restrykcji związanych z pandemią koronawirusa. Zaczęło się od
Gdańska (pomysłodawcy akcji), Łodzi, Poznania i Warszawy. Wkrótce dołączyły
Lublin, Olsztyn i Toruń, a niedługo później dołączyły Sopot, Kielce, Opole,
Kraków, Szczecin i Gdynia. Dziś to 13 miast - zjednoczonych, wspierających się
i działających razem. Dzięki wsparciu mediów informacje o akcji dotarły do 1,4
miliona odbiorców, a do trwającej od początku kwietnia akcji zaczęły dołączać
kolejne miasta.
Kampania
zyskała także uznanie zagranicą. Znalazła się w katalogu dobrych praktyk „An
ECM Guide to Sustainable Recovery”, wydanym przez European Cities Marketing –
europejską sieć, zrzeszającą ponad sto miast.
Zainicjowanie
procesu odmrażania gospodarki w Polsce skłoniło miasta biorące udział w
inicjatywie do jej kontynuacji, jednak pod nowym hasłem #CityIsReady i
#JesteśmyGotowi. Tym razem nacisk zostanie położony na promocję już dostępnych
atrakcji turystycznych i bezpiecznych form spędzania wolnego czasu w miastach
biorących udział w akcji. Przywołane na wstępie badania POT wskazują, że w
najbliższym czasie dominować będzie zainteresowanie wypoczynkiem na łonie
natury. Jednak warto przypomnieć, że tereny zieleni stanowią około 1/4
powierzchni Poznania i Gdańska. W Toruniu i Olsztynie jest to 30 procent, w
Gdyni 47 procent, w Warszawie 42 procent, a rekordzistą jest Sopot z wynikiem
60 procent. Potencjał przyrodniczy wzbogaca dostęp miast do morza (Gdańska,
Gdyni, Sopotu), rzeki (Warszawa, Toruń, Kraków) jezior (Olsztyn, Poznań,
Lublin), lasów i parków, oraz rezerwatów geologicznych (Kielce). Te propozycje
staną się naturalnym uzupełnieniem oferty turystycznej miasta, bazującej na
dziedzictwie kulturowym, a w wielu przypadkach działalności sektora MICE (targi
i kongresy). Może stać się to impulsem do rozwoju turystyki zrównoważonej i
mikroturystyki. Wycieczki do tych miejsc ułatwiają funkcjonujące systemy
wypożyczalni rowerów.
O tym, które miasta są gotowe na przyjęcia turystów i
co mają do zaproponowania można się dowiedzieć ze stron internetowych i kanałów
społecznościowych: